niedziela, 5 lipca 2009

Kobieta w Internecie

Według materiałów Glossy Media, około 50% polskich internautów stanowią kobiety. Na świecie wygląda to trochę inaczej. Zgodnie z szacunkami eMarketera z końca 2008 roku udział kobiet w światowym Internecie w roku 2009 ma wynosić 51,8% i będzie ciągle rosnąć. Ciekawe są doniesienia dotyczące statystyk serwisu Facebook. Otóż najszybciej rosnącą grupę amerykańskich użytkowników Facebooka stanowią kobiety w wieku 55-65 lat. Grupa ta od września 2008 do 1 lutego 2009 powiększyła się aż o 175%!

Za Anną Chodacką, dziennikarką Interaktywnie.com można zapytać "Kiedy Internet stał się kobietą?" Odpowiedź jest prosta: wtedy, gdy kobiety zaczęły cierpieć na niedoczas. Co takiego daje kobietom Internet? Ułatwia im życie, pozwala oszczędzić czas i podjąć mądre decyzje. Dzięki wszechobecnej anonimowości w Internecie kobieta może zadać pytania, które często, w realnym świecie, u realnego sprzedawcy, mogłyby zostać uznane za głupie.

Podczas gdy mężczyźni w sieci szukają głównie newsów, informacji o sporcie, notowań giełdowych i rozrywki, kobieta szuka wiedzy. Przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza na forach opinie innych użytkowników i na tej podstawie dokonuje zakupu. Ba, sama chętnie udziela porad i sugestii dotyczących zakupów. Stąd też wynika fakt, że kobiety są niezwyke podatne na zabiegi związane z marketingiem szeptanym. Każda z nich chętnie poinformuje trzy koleżanki o tym, że znalazła produkt doskonały, ale nie omieszka poinformować trzydziestu osób, ze produkt nie spełnia obietnic producenta.

Wciąż aktywne są stereotypy w myśleniu na temat tworzenia stron internetowych dla kobiet. Kobiety interesują się modą? Zróbmy serwis o modzie. Rodzą dzieci? Zróbmy portal dla matek. Nie wystarczy zbudować serwis traktujący o czymś, co znajduje się w obszarze zainteresowań kobiet. Stworzenie kreacji strony w różowym kolorze również nie jest rozwiązaniem. Wszelkie standardy odpowiadające kobiecym wymaganiom ujmują zasady usability. Oprócz tego kobiety w Internecie cenią:

  • łatwą i przejrzystą listę kategorii i opcji - kategorie "sukienki" i "spódnice" nie są wystarczające, ponieważ kobiety myślą szerokimi kategoriami;
  • recenzje produktów - ważny jest dostęp do rekomendacji innych użytkowników;
  • bardzo szczegółowe informacje o produkcie;
Ponad to:

  • mężczyźni cenią sobie proste linie - odwrotnie niż kobiety, które preferują zaokrąglone formy;
  • mężczyźni preferują układ formalny strony, natomiast strona dla kobiet powinna charakteryzować się nieformalnym ale czytelnym układem;
  • mężczyźni preferują małą ilość kolorów tła i czcionki na jednej stronie a kobiety lubią zdefiniowane kolorystycznie obszary;
  • strony kierowane do mężczyzn powinny być "pisane" formalnym, ekspercikm językiem, natomiast kobiece witryny powinny byc konstruowane raczej w drugiej osobie - "ty" niż "my".
Kobiety wciąż wolą kupować offline, ale trochę zmian i będą na dobrej drodze, żeby pokochać zakupy w Internecie:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz