Za Anną Chodacką, dziennikarką Interaktywnie.com można zapytać "Kiedy Internet stał się kobietą?" Odpowiedź jest prosta: wtedy, gdy kobiety zaczęły cierpieć na niedoczas. Co takiego daje kobietom Internet? Ułatwia im życie, pozwala oszczędzić czas i podjąć mądre decyzje. Dzięki wszechobecnej anonimowości w Internecie kobieta może zadać pytania, które często, w realnym świecie, u realnego sprzedawcy, mogłyby zostać uznane za głupie.
Podczas gdy mężczyźni w sieci szukają głównie newsów, informacji o sporcie, notowań giełdowych i rozrywki, kobieta szuka wiedzy. Przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza na forach opinie innych użytkowników i na tej podstawie dokonuje zakupu. Ba, sama chętnie udziela porad i sugestii dotyczących zakupów. Stąd też wynika fakt, że kobiety są niezwyke podatne na zabiegi związane z marketingiem szeptanym. Każda z nich chętnie poinformuje trzy koleżanki o tym, że znalazła produkt doskonały, ale nie omieszka poinformować trzydziestu osób, ze produkt nie spełnia obietnic producenta.
Wciąż aktywne są stereotypy w myśleniu na temat tworzenia stron internetowych dla kobiet. Kobiety interesują się modą? Zróbmy serwis o modzie. Rodzą dzieci? Zróbmy portal dla matek. Nie wystarczy zbudować serwis traktujący o czymś, co znajduje się w obszarze zainteresowań kobiet. Stworzenie kreacji strony w różowym kolorze również nie jest rozwiązaniem. Wszelkie standardy odpowiadające kobiecym wymaganiom ujmują zasady usability. Oprócz tego kobiety w Internecie cenią:
- łatwą i przejrzystą listę kategorii i opcji - kategorie "sukienki" i "spódnice" nie są wystarczające, ponieważ kobiety myślą szerokimi kategoriami;
- recenzje produktów - ważny jest dostęp do rekomendacji innych użytkowników;
- bardzo szczegółowe informacje o produkcie;
- mężczyźni cenią sobie proste linie - odwrotnie niż kobiety, które preferują zaokrąglone formy;
- mężczyźni preferują układ formalny strony, natomiast strona dla kobiet powinna charakteryzować się nieformalnym ale czytelnym układem;
- mężczyźni preferują małą ilość kolorów tła i czcionki na jednej stronie a kobiety lubią zdefiniowane kolorystycznie obszary;
- strony kierowane do mężczyzn powinny być "pisane" formalnym, ekspercikm językiem, natomiast kobiece witryny powinny byc konstruowane raczej w drugiej osobie - "ty" niż "my".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz