niedziela, 19 lipca 2009

Jej mózg na zakupach

Po wydaniu książki "Płeć mózgu" Anne Moir i Davida Jessel'a zwiększyła się świadomość różnic między mózgiem Kobiety a mózgiem Mężczyzny. I nie chodzi tutaj o kwestie takie, jak "kto jest mądrzejszy" lub też "kto może być lepszym matematykiem a kto nie". Chodzi tutaj głównie o sposób postrzegania otoczenia i podejmowania decyzji pod wpływem określonych bodźców.

Jak to wygląda w praktyce? Mężczyzna postanawia kupić golarkę. Robi mały rekonesans wśród oferowanego sprzętu i kupuje to, czego chce. Jeśli w czasie procesu zakupowego zdarzy się równolegle coś takiego jak, na przykład, emisje reklam telewizyjnych - nie wpływa to na jego decyzję.

Kobieta przed podjęciem decyzji zastanawia się: czy to jest faktycznie to, czego potrzebuję? Czy ktoś z naszych znajomych już to posiada? Co mam rozumieć przez to, że zamówienie będzie zrealizowane w następnym tygodniu? Dlaczego mam dzwonić do sklepu i sprawdzać czy produkt jest już dostępny? To sklep powinien do mnie zadzwonić. Jak mam załatwiać coś z tymi ludźmi? Już nigdy więcej nie wrócę do tego sklepu. - Przykłady wyglądają jak żywcem wyjęte z telenoweli. Ale są prawdziwe. Która z nas jadąc na uroczystość, na która otrzymała zaproszenie nie znajduje miejsca na firmowym parkingu jest gotowa wracać do domu? Dlaczego mam płacić za postój skoro to organizator powinien zapewnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla gości?



Z czego wynikają tak różne procesy decyzyjne? Lewa półkula mózgu jest logiczą i analityczną częścią mózgu. Prawa półkula odpowiada za wyobraźnię, pamięć emocjonalną i składanie elementów informacji w całość. Wiele czynników działa podczas podejmowania przez Kobiety decyzji zakupowych ale wszystkie tworzą jeden obraz. Panie używają głównie prawej półkuli mózgu. Zwykle szukają informacji - opinii na temat produktu wśród innych osób. Chcą wyobrazić sobie siebie używającą produktu - nie tylko jak to będzie wyglądało, ale co będą czuły. Przeprowadzą rozeznanie w ofertach ale większość czasu spędzą na poznawaniu opinii rodziny i przyjaciół.

Język marketingu skierowanego do kobiet nie ma byc skupiony jedynie na słowach, ale głównie na sygnałach od każdego zmysłu, emocji, intuicji i szacunku dla innych. Ale to nie wszystko. Liczą się również takie czynniki, jak ton głosu sprzedawcy, sposób traktowania klienta, strój obsługi itp. Pamiętajmy, że czynników, które wplywają na całokształt jest o wiele więcej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz