niedziela, 27 września 2009

Matki 21 wieku

Według ostatnio przeporwadzonych badań, 63% Amerykanek przyznaje, że obecna sytuacja finansowa nie pozwala im na podjęcie decyzji o posiadaniu dziecka. Mimo tego wśród użytkowników Internetu coraz liczniejszą grupę stanowią właśnie matki.

Teoretycznie matki mkożemy podzielić na 4 grupy (przy podziale bierzemy pod uwagę ich rok urodzenia):


Generacja
Y 1977 - 1994
Generacja X 1965 - 1976
Baby Boomers 1946 - 1964
Silver Birds 1935 - 1945

Tyle jesli chodzi o teorie. W praktyce wygląda to tak, że kobiety będace matkami integrują się z innycmi kobietami posiadającymi dzieci w podobnym do ich własnych wieku. I tak, 42 latka mająca dziecko w wieku 23 lat nie będzie miała wielu wspólnych cech i tematów do rozmów z 42 latką, która ma 3 letnie dziecko. Częściej i z większym zaangażowaniem będzie kontaktowała się z kobietami, których dzieci znajdują się w podobnych momentach życia.


Niedawno BabyCenter.com, na podstawier badań przeprowadzonych w USA na 25 tys. matek, opublikował raport "21st Century Mom™ Report", w którym pokazuje profil matki dwudziestego pierwszeg wieku. I tak, dowiadujemy się z niego, że macierzyństwo zmieniła zwyczaje zakupowe oraz cele życiowe. 85% badanych po urodzeniu dziecka zmieniło zwoje zwyczaje zakupowe, 73% zmieniło kryteria, według których wybiera produkty, a 62% kobiet przyznało, że od momentu narodzin dziecka kupuje produkty innych marek niż wcześniej. Nie ważna jest renoma ani wysoka pozycja wśród innych marek. Liczy się wartość dodana. Jeśli płyn w małej butelce wpływa na ochronę środowiska Panie wybiora go chetniej niż środek o ugruntowanej pozycji na rynku.

Liczba matek korzystających z serwisów społecznościowych obecnie wynosi 63% (w 2006 roku zaledwie 11%). Matki częściej chętniej niż pozostałe osoby dorosłe korzystają z Facebooka (60,3% w stosunku do 50,2% pozostałych), MySpace (42,4% w stos. do 34,4%) czy też Twittera (16,5% w stos. do 15,0%). 15,3% matek posiada swój własny blog. (dane pochodzą z badań przeprowadzonych przez BIGresearch dla Retail Advertising and Marketing Association)

Oto kilka cech matki XXI wieku:

  • 39% kobiet mówi, że czas spędzony w Internecie jest najspokojniejszą częścią jej dnia;
  • 55% matek zamienia tradycyjne albumy fotograficzne na albumy online;
  • 73% kobiet uważa, że w portalach społecznościowych znajduje wiarygodne informacje;
  • 58% kobiet zasypia mając w pobliżu swój telefon komórkowy;
  • 91% kobiet nigdy nie opuszcza domu/mieszkania bez telefonu komórkowego;
  • 67% kobiet traktuje obiad z rodziną jako najbardziej wyzywający posiłek w ciągu dnia;
  • 44% matek używa portali społecznościowych do dawania rad i rekomendacji;
  • matki czują, że mają większą kontrolę nad swoim życiem i cenią sobie elastyczny styl pracy;
  • od 1980 roku wzrosła liczba matek wychowujących samotnie dziecko, co oznacza, że kobiety powoli odchodzą od tradycyjnego modelu rodziny;
Przy okazji każdych tego typu badań (żałuję, że nie pojawiają się badania oparte na zachowaniach Polek), z przyjemnością odkrywam, płeć piękna coraz częściej do ulatwienia sobie życia wykorzystuje dobrodziejstwo Internetu. Matki szczególnie mają tendencje do wykorzystywania mamo-centrycznych mediów do szukania odpowiedzi na nurtujące ich pytania. To doskonale widać w przypadku różnego rodzaju for i innych tego typu portali związanych z tematyką zdrowia (diagnoza w 6 sekund:), na których 91% poruszanych tematów tematów ma związek ze zdrowiem dzieci oraz porady zwiazane z ich wychowaniem (73%).

Moment, w którym kobieta staje się matką, to punkt, od którego marketerzy tracą 3 godziny z czasu spędzanego przez nią w sieci. Zmienia się wówczas sposób postrzegania Internetu przez kobietę. Z centrum rozrywki staje się on źródłem wielu cennych informacji i polem wymiany doświadczeń z osobami w podobnej sytuacji życiowej.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz